Baka kaka


I dag bakade jag en kaka, kladdkaka med nougat täcke. Ville ju bjuda mina föräldrar på lite gott efter deras promenad i skogen! Var himla smarrigt..
Nu ska ja slänga mig i soffan precis ätit mat me pasta med pastasås o massa broccoli.
Får bli någon skräckis att vila till blev lite trött i ögonen =)
(Recept finns nedan )
PössPöss

Ingredienser

1 1 dl socker
2 2 dl vetemjöl
0.5 0.5 dl kakao
1 1 nypa salt
125 125 g smör
1 1 dl ljus sirap
2 2 st ägg
2 2 msk snabbkaffe
150 150 g nougat
0.5 0.5 dl mixade hasselnötter till att bröa formen med

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna till kakan i en skål.

2. Smörj en form (gärna med löstagbar kant) om ca 24 cm och ”bröa” den med hasselnötter.

3. Smält smöret och rör ned äggen däri, samt tillsätt snabbkaffe och sirap. Vispa ej!

4. Vänd snabbt ned smörsmeten i den torra bunken och rör om försiktigt.

5. Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen, ca 14-17 minuter.

6. Håll koll på kakan, den är klar när smeten precis ”stannat”. Tag ut kakan från ugnen och låt svalna något. Hyvla nougaten över kakan och låt den smält


Kommentarer
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

åh vad gott =)

2010-01-09 @ 18:42:09
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Nettiz

Den såg verkligen smaskig ut :) Jag kopierar receptet så ska jag pröva att göra den nån gång i framtiden :)

2010-01-11 @ 20:55:12
URL: http://netiiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0